مسأله نكاح از بهترين امور

ساخت وبلاگ
در نظام الهي هيچ چيزي مبهم نيست ... لذا ذات اقدس الهي مي‌داند كه فلان شخص در فلان لحظه خواهد مُرد و فرستاده‌هاي الهي هم مي‌آيند فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ ...خداي سبحان مي‌داند فلان شخص با حُسن اختيارش اهل صدقه و صِله رحم و رعايت به مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 131 تاريخ : چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت: 5:32

هر امر اعتباري بايد به امر حقيقي برگردد ... اين اعتباريات كه فلان چيز حلال است فلان چيز حرام است اين بايد و نبايدها اعتباري است.انسان يك موجود حقيقي است (يك) كمالِ موجودِ حقيقي، حقيقي است (دو) راه بين متكامل و كمال، حقيقت است (سه)يعني همه اين اصول به بود و نبود برمي‌گردد نه به بايد و نبايد! اين بايد و نبايد اعتباري مثل حليّت، مثل حرمت، مثل رياست، مثل مالكيت، مثل مملوكيت اينها عناوين اعتباري است كه از يك حقيقت گرفته شده، آن حقيقت در اختيار خداست كه به اهل بيت و انبياء [اعطاء] فرمود، آن حقيقت است كه با حقايق ما رابطه دارد.هرگز امور اعتباري باعث تكامل موجود حقيقي نمي‌شود، اين بايد و نبايدهاي اعتباري بايد به يك بود و نبودِ حقيقي تكيه كنند (يك) آن بود و نبودِ حقيقي به حقيقتِ انسان وابسته باشد (دو) تا انسان را متكامل كند (سه)اگر بايد و نبايد اعتباري بود و قرارداد بشري بود هيچ كمالي براي بشر نمي‌آورد، اما اگر اينها يك پشتوانه ي حقيقت داشت كه از آن حقيقت گرفته شده و به اين صورت در آمده -كما هو الحق- كه انبيا و اوليا به اذن الهي باخبرند ...اين امور اعتباري يعني حليّت و حرمت، بايد مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 115 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

... يكي از ابتكاراتي كه قرآن كريم دارد كه بعد فرمود مبادا بازي، شما را سرگرم كند! ...يك انسان حكيم وقتي مي‌بيند اين بازيگران فوتبال و امثال ذلك با هم دعوا مي‌كنند، رنج مي‌برد مي‌گويد بازي كه براي تفريح است، بازي كه محكمه قضا نمي‌خواهد، شما چرا بازي را جدّي گرفتيد؟!در ميدان بازي اگر كسي ببَرد يا ببازد كه مهم نيست، دعوا ندارد، فحش گفتن ندارد!بازي، بازي است اينها آمدند بازي را جدّي گرفتند خيال كردند يک امر حقيقتي است براي آن سرمايه‌گذاري مي‌شود و حال اينكه اين براي اين است كه آدم خستگي?اش رفع بشود يك مقدار نشاط پيدا كند.بازي، بازي است؛ اگر كسي بازي را جدّي بگيرد مغالطه كرده است.گزيده درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره فاطر، آيات2 الي 6راديو معارف/برنامه بر کرانه نور، 27/5/1395صوت کامل جلسهمتن کامل جلسه مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 115 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

ما مي‌خواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زنده‌ايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانه‌ايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد.اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ...تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست.شما مي‌بينيد بسياري از مردم خيال مي‌كنند اين رباگيري، هوش اقتصادي است...رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواب‌اند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ در مناجات «شعبانيه» به خداي سبحان عرض مي‌كنيم «الاّ في وقت أيقظتني»، تا آن وقتي كه يَقظه و بيداري را نصيب ما كرده باشي ما قبلاً خواب بوديم.خوابيده چه كسي است؟ بيدار كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما مي&z مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 116 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

 دنيا جز فريب چيز ديگري نيست، نه اينكه يك مقدار حق است يك مقدارش فريب.دنيا آسمان و زمين نيست، دنيا اعمال خير و عبادات و عقايد صحيح نيست، كارهاي علمي كردن و تعليم و تعلّم -كه دِراست و حَسنه است- دنيا نيست.دنيا همين من و ماست كه اين را من بايد داشته باشم، اين مقام براي من است، اين ارتباط براي من است، بايد حرف من گوش داده بشود، من بايد جلو بيفتم، همين است!اين فقط فريب است ... گزيده درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره فاطر، آيات 5 الي 8متن کامل جلسهصوت کامل جلسه مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 111 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

اينكه ما قرآن را مي‌بوسيم بالاي سر مي‌گذاريم اين يك حرف نو براي ما دارد؛ فرمود دشمني كه انسان دارد دو قسم است:يا انسان مي‌جنگد -كه يا آن را از پا در مي‌آورد يا خودش از پا در مي‌آيد- ... يا با آن صلح و صفا مي‌كند بالأخره دشمني از بين مي‌رود...اما تنها دشمني كه فقط يك راه دارد، شيطان است.ما با چه كار مي‌خواهيم رضايت او را تأمين كنيم؟ با او صلح بكنيم؟! او دشمن سوگند يادكرده ي ماست كه اصلاً دست‌بردار نيست!ما اگر صلح كرديم و تابع شديم تازه مي‌شويم حزب‌الشّيطان ... هيچ گرگي، هيچ پلنگي، هيچ ببري، هيچ مار و عقربي مثل شيطان نيست.شما مي‌بينيد در هند و غير هند خيلي از خانواده‌ها هستند با اين حيوانات اُنس مي‌گيرند، با پلنگ‌ها، با سگ‌ها، با گرگ‌ها، با مارها، با عقرب‌ها اُنس مي‌گيرند، اين مار و عقرب روي سر و صورت اينها هست، اينها را مي‌بينيد.بالأخره مي‌شود با مار كنار آمد، با عقرب كنار آمد؛ اين را ديديد خانواده‌اي با ببر زندگي مي‌كنند، با آنها كنار مي‌آيند، آن مارهاي سمّي را در بغل مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 114 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

انسان اگر اهل همّت باشد مي‌گويد من اگر در حدّ گياهم بايد يك گياه معطّر باشم؛ اگر در حدّ حيوانم باز هم يك حيوان معطّر بايد باشم.ببينيد همه گياه‌ها اين‌طور نيست كه معطّر باشند، برخي از چوب‌ها هستند كه عود مي‌شوند، اينها را اگر سوزاندي بالأخره فضا را معطّر مي‌كند.بعضي از حيوانات‌اند مي‌گويند درست است حيوانيم ولي بايد شامّه را معطّر كنيم يكي مي‌شود نافه آهو، يكي مي‌شود عَنبر ماهي؛ عنبر و مُشك عطرهاي حيواني است، عود گياهي است.بالأخره انسان اگر در حدّ گياه هم باشد، اگر در حدّ حيوان هم باشد بايد فضاي جامعه را معطّر كند، اگر در حدّ انسان باشد فضاي مُلك و ملكوت را معطّر مي‌كند.اينكه درباره شهدا عرض مي‌كنيم «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي‏ فيها دُفِنْتُمْ» يعني اين طيّب بودنِ زمينيِ شما، آسماني‌ها را هم معطّر مي‌كند، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» مي‌شود.اين‌طور نيست كه قبر مطهّر سيدالشهداء فقط براي زميني‌ها مصداق «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي‏ فيها دُفِن مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 103 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

آقايان! مردم، كليني را نمي‌شناسند، كافي را نديدند، صدوق را نمي‌شناسند، مَن لا يَحضُرُهُ الفقيه را نديدند، مردم شما را مي‌شناسند، پاي منبر شما مي‌آيند، سخنان شما را مي‌شنوند.از آنها سؤال بكنيد استبصار و تهذيب چيست؟ مي‌گويند ما اينها را نمي‌دانيم؛ شيخ مفيد و شيخ طوسي چه كساني هستند؟ مي‌گويند اينها را نمي‌‌شناسيم؛ مَن لا يَحضُرُهُ الفقيه براي كيست؟ مي‌گويند ما اينها را نمي‌شناسيم، ما عالِم محله‌مان را مي‌شناسيم و امام جماعت و سخنران محله‌مان را مي‌شنايم.دين مردم به وسيله شما محفوظ است.همين حسينيه و مسجد وقتي به رهبري امام قيام كردند نظام شكل گرفته، توقع نداشته باشيد مردم حرف را از مَن لا يَحضُرُهُ الفقيه صدوق بشنوند؛ شما صدوق مردم هستيد، شما كليني مردم هستيد، شما شيخ طوسي و شيخ مفيد مردم هستيد.سعي كنيد ان‌شاءالله اين نورانيّت سالار شهيدان را در جامعه حفظ كنيد، ان‌شاءالله وليّ عصر هم حافظ شما خواهد بود.«و الحمد لله ربّ العالمين»گزيده درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره فاطر، آيات 5 الي مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 122 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

مي‌بينيد مردان الهي هم در جامعه زندگي مي‌كنند اما كسي آنها را بازي نمي‌دهد براي اينكه آنها طوري فكر مي‌كنند و چيزهايي مي‌خواهند و به دنبال چيزهايي هستند كه در دسترس بازيگران نيست؛ بازيگران ابزاري دارند كه آنها به آن اعتنا نمي‌كنند لذا مصون‌اند مي‌شوند مخلَص، «وصائناً لنفسه» و مانند آن.اينكه درباره فقيه و مرجع گفته شد «صائناً لنفسه» باشد يعني همين.«صائناً لنفسه» به معني عادل نيست، به معني باتقوا نيست، خُب معني عادل و باتقوا را كه در جمله‌هاي ديگر گفته كه «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، اين معناي خاصّ خودش را دارد، باتقوا باشد، عادل باشد؛ اينها را با آن جمله‌هاي ديگر بيان كردند.صيانت نفس يعني بازيگرها را بشناسد، نه كسي را بازي دهد، نه بازي كسي در او اثر كند؛ نه راه كسي را ببندد، نه بيراهه برود...گفتند مرجع، طبق آن بيان منسوب به وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، واجبات را انجام مي‌دهد، مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 115 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

فرق محقّق با متحقّقسرّ اينكه ما عالِم بي‌عمل داريم براي آن است كه آن عقل نظري كه مسؤول انديشه است كارهاي خودش را انجام داد، [امّا] عقل عملي -كه كاملاً مرزش از عقل نظري جداست- بايد اين را به جانِ خود گِره بزند دستش فلج است، چون دستش فلج است به جان خود گِره نزد، وقتي به جان خود گِره نزد اثر نمي‌كند! ... مثالش هم قبلاً گفتيم ...(*) پرسش: براي اين اشخاص چه كار مي‌شود كرد؟پاسخ: بالأخره بايد انگيزه اينها را، دست و پاي اينها را باز كرد؛ بايد دست و پايِ فلج اينها را باز كرد.اين بيان نوراني حضرت رسول(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) كه در آخرين جمعه ماه شعبان فرمود، اين حرف براي هميشه زنده است: «إنّ أنفسكم مرهونة بأعمالكم ففكّوها باستغفاركم»اين بسته است، فكّ رهن كنيد، بياييد دست و پا و زنجيرتان را با توبه باز كنيد!اين قدرت هست؛ وقتي انسان اين قدرت را دارد دست و پاي بسته ي خود را آزاد مي‌كند، زنجير را باز مي‌كند.غرض آن است كه بر همه ما لازم است اول عقد يعني قضاياي علمي را با برهان، عالمانه بفهميم بشويم محقّق، بعد بشويم متحقِّق -كه بالاتر از محقّق است- متح مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 171 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43

وقتي كه به دنيا آمديد بعضي‌ها عمر طولاني دارند، بعضي‌ها عمر كوتاهي دارند؛ خداي سبحان مطابق مصالحي كه مي‌داند ... براي هر كسي عمري معيّن كرده است، امّا اين در حدّ اقتضاست، اين‌چنين نيست كه وقتي براي هر كسي عمري معيّن كرده باشد ديگر قابل تغيير نيست...يعني شما اگر موانعي در كار نباشد و مقتضيات خوبي هم اين را همراهي بكند به اين عمر طولاني دسترسي پيدا مي‌كنيد.اگر خواستيد عمر اصيلتان بماند با صدقه، با صِله رَحِم، با رعايت بهداشت، با كم خوردن و خوب خوردن، اين مقصود حاصل مي‌شود؛ گفتند دو بار غذا براي انسان كافي است.بارها اين مطلب را شنيده‌ايد كسي در محضر حضرت آروغ زد با اينكه حضرت لَعَلَي خُلُقٍ عَظِيمٍ بود به او اعتراض كرد فرمود: «أقْصِر مِن جَشَأك»(*) مگر آدم اين‌قدر مي‌خورد كه در مجلس عمومي آروغ بزند؟! ... يعني كمتر بخور كه در مجلس آروغ نزني!دو بار غذا براي آدم بس است، اكثر بيماري‌ها در اثر پر خوردن و بدخوردن است.فرمود اگر مواظب خوراكتان باشيد، مواظب صِله رحم باشيد، مواظب صدقه‌تان باشيد عمر طولاني داريد؛ [اگر] نشد، يُنقَصُ م مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 119 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43